[Ναυτικός χάρτης του δυτικού ημισφαιρίου], Georgio Callapodha cretensis meffecit nell'ano domini 1550 de 14 luius
View in English
Georgio Sideri (Callapoda)
[Ναυτικός χάρτης του δυτικού ημισφαιρίου], Georgio Callapodha cretensis meffecit nell'ano domini 1550 de 14 luius
Δυτικό ημισφαίριο
1550, 0
Τεχνική: Χειρόγραφος
Κατηγορία: Ναυτικός Χάρτης
Διαστάσεις: 720 x 1060 mm.
Βενετία, Correr Museum, Port. 6.
Venice, Correr Museum, Port. 6.
G. Uzielli & P. Amat , Studi Biografici e Bibliografici sulla storia della Geografia in Italia…, volume II, Mappamondi, carte nautiche, Portolani ed altri monumenti cartografici specialmente italiani dei secoli XIII- XVII, Rome 1882, 416.A. E. Nordenskiöld, Periplus: An Essay on the Early History of Charts and Sailing- Directions, Stockholm 1897, 2. L. Casanova, Inventario dei Portolani e delle Carte Nautiche del Museo Correr, Bolletino dei Musei Civici Veneziani 3/4 (1957), no. 6.S. Makrimichalos, Έλληνες χαρτογράφοι του 16ου αιώνος, O Eranistis 9/10(1966).Anna Avramea, Η Χαρτογράφηση του παράλιου χώρου, in S. A. Papadopoulos (ed.), Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία (1453- 1850), Athens 1972, 181.A. Ratti, A lost map of Fra Mauro in a sixteenth century copy, Imago Mundi 40(1988).Susanna Biadene, Carte da Navigar, Portolani e carte nautiche del Museo Correr 1318- 1732, Venice 1990, 13.A.Ratti-Paola Ratti- Vidoli, Giorgio Sideri Callapoda, cartografo cretese del cinquecento, Θησαυρίσματα 21(1991),3.C. Astengo, Elenco Preliminare di Carte ed Atlanti Nautici Manoscriti Eseguiti nell\' area Mediterranea nel periodo 1500- 1700…, University of Genoa 1996, ItVe 31.
George Tolias, The Greek Portolan Charts 16th -17th century, Athens, Olkos for the NHRF, 1999, GS.3.
Ο χάρτης περιλαμβάνει τον Ατλαντικό Ωκεανό (Occeanus ocidus) και τη Μεσόγειο Θάλασσα, τις ανατολικές ακτές της Βορείου, Κεντρικής και Νοτίου Αμερικής (Asia orientalis, bacalareum regio και la florida για την Β. Αμερική, Peru για τη νότια), την Αφρική, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.
Ο χάρτης περιλαμβάνει τέσσερις μιλιμετρικές κλίμακες σε τέσσερις διακοσμητικές ταινίες διαιρεμένες σε ίσα μέρη των 5 περίπου χιλιοστών. Η πλησιέστερη στην υπογραφή του είναι 140 χιλιοστά διαιρεμένα σε 27 μέρη. Μαρτελόγιο με σέπια και ανεμόρρομβοι 32 κατευθύνσεων.
Η ακτογραμμή με σέπια και κυανού, τα τοπωνύμια με σέπια και κυανού εντός της ενδοχώρας στο μεγαλύτερο ποσοστό τους. Οι λίμνες και οι ποταμοί με κυανού, αρθρώνονται σε συστήματα, συναφή μεν αλλά σαφώς απλούστερα από ό,τι στον προηγούμενο χάρτη. Tα όρη σε σέπια και χρυσό, φωτισμένα από τη δύση. Νησιά με πράσινο, κυανού, κόκκινο και χρυσό.
Δύο εγκάρσιες κλίμακες γεωγραφικού μήκους και πλάτους, χωρίς αρίθμηση, χωρισμένες σε μέρη των 5 περίπου χιλιοστών, τέμνονται καθέτως και χωρίζουν τον χάρτη σε ίσα τεταρτημόρια. Έξι μικρά ανεμολόγια των 16 κατευθύνσεων περιβάλλουν κυκλικά ένα κεντρικό μεγαλύτερο, τοποθετημένο στο σημείο συνάντησης των δύο εγκαρσίων κλιμάκων, στη βορειοδυτική Αφρική.
Οικόσημα στην Αγγλία, τη Σκοτία, την Ιρλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και την Ισπανία. Αναπαράσταση της Γένοβας και της Βενετίας, αντίσκηνα στα χανάτα των Τατάρων. Στέμματα στα βασίλεια της Ρωσίας, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Ένα μοναδικό στέμμα στη Νότιο Αμερική (Gigantum Regio). Διπλή μίτρα στη Μεγάλη Αρμενία. Αναπαράσταση του τεμένους της Μέκκας και της Μεδίνας. Με τυποποιημένη σήμανση σημειώνονται άλλες 15 πόλεις στην Ευρώπη, 41 στην Ασία, 100 περίπου στην Αφρική και 18 στη νότιο Αμερική. Σημαίες και εμβλήματα. Πλοία στον Ατλαντικό.
Όπως και στον προηγούμενο χάρτη, έτσι και εδώ το ενδιαφέρον του χαρτογράφου μοιράζεται ισότιμα στα παράλια και την ενδοχώρα, χαρακτηριστικό της παραγωγής του Σιδέρη από τα 1541 και μετά.
Τα χαρτογραφικά πρότυπα παραμένουν και εδώ μια μείξη της σχολής της Μαγιόρκας και της Ενετικής σχολής. Στην απόδοση των αμερικανικών ακτών εμφανής είναι η επίδραση του Agnese αλλά και των καταλανών χαρτογράφων. Η Ιρλανδία δυσανάλογα υπερμεγέθης, η Αγγλία και η Σκοτία χωρισμένες σε δύο νησιά, πράγμα που δείχνει ότι ο Σιδέρης παρέμενε προσκολλημένος στο παρωχημένο πρότυπο του Benincasca. Αντίθετα από τον προηγούμενο χάρτη, η Σκανδιναβία εδώ αποδίδεται ορθότερα. Βαριά αλλά ενδιαφέρουσα εργασία, που υποβάλλει αμέσως με τις μεγάλες διαστάσεις της και τη φωτεινότητα των χρωμάτων.
Η Βάση δεδομένων «Τεκμήρια Ελληνικής Χαρτογραφίας», περιλαμβάνει το έργο ελλήνων σχεδιαστών και εκδοτών χαρτών από τον 15ο αιώνα έως το 1820. Η Βάση περιλαμβάνει χειρόγραφους και έντυπους χάρτες και άτλαντες, καθώς και νησολόγια. Τα έργα αυτά είναι άλλοτε αυτοτελή κι άλλοτε ένθετα σε γεωγραφικές, ιστορικές ή θρησκευτικές εκδόσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην έντυπη διάδοση των έργων των ελλήνων χαρτογράφων. Είναι προϊόν του Ερευνητικού Προγράμματος «Γεωγραφική Παιδεία και Ιστορία της Χαρτογραφίας», με επιστημονικό Υπεύθυνο τον Γιώργο Τόλια, Διευθυντή Ερευνών του ΙΝΕ/ΕΙΕ.
Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών/ ΕΙΕ
Γιώργος Τόλιας
Ναυτικός Χάρτης
[Portolan chart of the Western hemisphere], Georgio Callapodha cretensis meffecit nell'ano domini 1550 de 14 luius
Προβολή στα Ελληνικά
Georgio Sideri (Callapoda)
[Portolan chart of the Western hemisphere], Georgio Callapodha cretensis meffecit nell'ano domini 1550 de 14 luius
Western hemisphere
1550, 0
Technique: Manuscript
Category: Portolan Chart
Dimensions: 720 x 1060 mm.
Βενετία, Correr Museum, Port. 6.
Venice, Correr Museum, Port. 6.
G. Uzielli & P. Amat , Studi Biografici e Bibliografici sulla storia della Geografia in Italia…, volume II, Mappamondi, carte nautiche, Portolani ed altri monumenti cartografici specialmente italiani dei secoli XIII- XVII, Rome 1882, 416.A. E. Nordenskiöld, Periplus: An Essay on the Early History of Charts and Sailing- Directions, Stockholm 1897, 2. L. Casanova, Inventario dei Portolani e delle Carte Nautiche del Museo Correr, Bolletino dei Musei Civici Veneziani 3/4 (1957), no. 6.S. Makrimichalos, Έλληνες χαρτογράφοι του 16ου αιώνος, O Eranistis 9/10(1966).Anna Avramea, Η Χαρτογράφηση του παράλιου χώρου, in S. A. Papadopoulos (ed.), Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία (1453- 1850), Athens 1972, 181.A. Ratti, A lost map of Fra Mauro in a sixteenth century copy, Imago Mundi 40(1988).Susanna Biadene, Carte da Navigar, Portolani e carte nautiche del Museo Correr 1318- 1732, Venice 1990, 13.A.Ratti-Paola Ratti- Vidoli, Giorgio Sideri Callapoda, cartografo cretese del cinquecento, Θησαυρίσματα 21(1991),3.C. Astengo, Elenco Preliminare di Carte ed Atlanti Nautici Manoscriti Eseguiti nell\' area Mediterranea nel periodo 1500- 1700…, University of Genoa 1996, ItVe 31.
George Tolias, The Greek Portolan Charts 16th -17th century, Athens, Olkos for the NHRF, 1999, GS.3.
The chart shows the Atlantic Ocean (Occeanus ocidus) and the Mediterranean, the eastern coastline of North, Central and South America (Asia orientalis, bacalareum region and la florida for North America, Peru for the south of the continent), Africa, Europe and the Middle East.
There are four scale bars of miglia, in four ornamental bands, each divided into five equal sections of about 5 mm. The scale bar closest to the signature measures 140 mm. and is divided into 27 parts. The rhumb lines intersections have 32 directions and are picked out in sepia.
The coastline is in sepia and blue and the place-names in sepia and blue (with the exception of most of those in the hinterland). The lakes and rivers, in blue, are structured into systems in a manner similar to, though clearly simpler than, GS.2. The mountains are in sepia and gold, lit from the west, and the islands in green, blue, red and gold.
There are two cross-wise latitude and longitude scales, without numbering, divided into parts of approximately 5 mm. each; these intersect so as to divide the chart into four equal quadrants. Six small 16-direction wind roses are arranged in a circle around a much larger wind rose set in north-west Africa, at the point of intersection of the two cross-wise scales.
Coats-of-arms for England, Scotland, France, Germany, Poland, Hungary and Spain; representations of Genoa and Venice; tents to indicate the khanates of the Tartars; crowns for the kingdoms of Russia, Africa and the Middle East; a single crown over South America (Gigantum Regio); a double mitre for Greater Armenia; representations of the sacred precincts of Mecca and Medina; stylised markings for 15 more cities in Europe, 41 in Asia, approximately 100 in Africa and 18 in South America; banners and emblems, ships sailing across the Atlantic.
As in GS.2, the cartographer takes an equal interest in the coastline and the hinterland - a feature characteristic of Sideri\'s work after 1541.
Here, too, the cartographic models are a mixture of the Majorcan and Venetian styles. The influence of Agnese, and of the Catalan cartographers, is clear in the depiction of the American coastline. Ireland is disproportionately large, and England and Scotland are shown as separate islands, revealing that Sideri remained attached to the outdated Benincasa model. Scandinavia is shown more accurately than on GS.2. This is a rather cumbersome but interesting piece of work, which creates an atmosphere with its large dimensions and bright colours.
The database “Greek Cartography: the Documents” includes the cartographic work of Greek mapmakers and Greek publishers of maps and cartographic material from the 15th century to 1820. The database contains manuscript and printed maps, atlases and isolarii. The works are either independent either included in geographical, historical or religious editions. Special attention is given to the printing history of the Greek mapmakers’ production. It is a product of the Research Project “Geographical Culture and History of Cartography” supervised by Dr. George Tolias, Research Director INR/NHRF.
Institute Of Neohellenic Research/NHRF
George Tolias
Portolan Chart