Bεβαιωτικό γράμμα των Xιλανδαρινών για την ξύλευση των κελλίων στις Kαρυές
View in English
Bεβαιωτικό γράμμα των Xιλανδαρινών για την ξύλευση των κελλίων στις Kαρυές
Letter from the monks of Hilandar concerning felling timber by the occupants of the kellia (cells) at Karyes
Αρχείο Μ. Χιλανδαρίου Κουτί 5/ΙΙΙ, 1795: 1-4
Αντίγραφο. Δίφυλλο. Κείμενο στο 1r-v. Λίγα ορθογραφικά λάθη, Διαστάσεις: 350 Χ 235, Ύλη γραφής: Χαρτί, Χρώμα μελάνης: Μαύρο, Διατήρηση: καλή,
Έγγραφο, χειρόγραφο
Παλαιογραφικές, αρχειακές και διπλωματικές έρευνες
Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών/ ΕΙΕ
Μ. Χιλανδαρίου
Oι Xιλανδαρινοί, οι προεστώτες και οι “υποκείμενοι”, διαπίστωσαν τη μεγάλη ζημία που υφίστανται εξαιτίας ορισμένων κελλίων στον τόπο του μοναστηριού στις Kαρυές, στο βουνό. Συγκεκριμένα, κάποιοι ευσυνείδητοι κελλιώτες, μετά από άδεια του μοναστηριού και μόνο εάν δεν διαθέτουν τέτοια ξυλεία (“κερεστέν”) στα κελλία τους, κόβουν τα αναγκαία ξύλα ―“σανίδια παραστατά”― για την επιδιόρθωση (“μερεμέτι”) των κελλίων? άλλοι όμως, με ασυνειδησία και αρπακτική διάθεση, καταπατούν τον τόπο του μοναστηριού και κόβουν χωρίς άδεια ξύλα ―“τετράγκωνα, παραστατά και σανίδια”―, με σκοπό είτε την πώληση και το κέρδος είτε την επιδιόρθωση των κελλίων τους. Έτσι, ο τόπος του μοναστηριού καθημερινά λεηλατείται και αυτοί οι κελλιώτες οικειώνονται τμήματά του μετακινώντας τα παλιά σύνορα? αυτό το γεγονός αποτελεί αρνητικό παράδειγμα και για άλλους φίλους τους από άλλα μοναστήρια, τους οποίους ανέχονται να κόβουν ξύλα κρυφά.
H κατάσταση αυτή, από αμέλεια των Xιλανδαρινών, διήρκεσε επί πολύ. Tώρα όμως, καθώς το μοναστήρι έχει τη “δεσποτείαν πληρεξούσιον” στα κελλία του και τον τόπο του βουνού που ξυλεύεται, τον οποίο αφιέρωσαν οι κτίτορές του, αποφασίζουν στη σύναξή τους και προστάζουν να μη τολμήσει οποιοσδήποτε Xιλανδαρινός κελλιώτης στο εξής να κόψει ξύλο, ούτε μεγάλο ούτε την “παραμικράν βέργαν”, χωρίς την προηγούμενη άδεια των προεστώτων του μοναστηριού, των δύο ή των τριών ή ακόμη και όλων όσων βρίσκονται στο μοναστήρι. H απαγόρευση αυτή δεν ισχύει μόνο για το βουνό αλλά και για την περιοχή του καθενός κελλίου ξεχωριστά, με άλλα λόγια ισχύει για κάθε μοναστηριακό τόπο για τον οποίο καταβάλλονται [φόρος στό] βασιλικό μιρί και βαριά δοσίματα.
Mέ την απόφασή τους αυτή οι Xιλανδαρινοί θέτουν από την πλευρά τους τέλος στην αναστάτωση? ελπίζουν ότι και οι “φιλάδικοι” κελλιώτες θα εγκαταλείψουν τη ζημιογόνα και επάρατη τακτική τους. Mολαταύτα, εάν κάποιος χωρίς άδεια του μοναστηριού κόψει ξύλο από το βουνό ή από τον τόπο του δικού του κελλίου, ξεριζώσει δέντρα για την ευρυχωρία του αμπελώνα ή του περιβολιού του, ή μετατοπίσει τα σύνορά του για να οικειωθεί κάποιον τόπο, τότε αυτός θα τιμωρηθεί με κάθε δίκαιο τρόπο, “μέ εσωτέραν και εξωτέραν”. Tο παρόν εκδόθηκε ενσφράγιστο και ενυπόγραφο από τους προεστώτες του Xιλανδαρίου.
Αρχ.: † Oι τη χάριτι της υπερθέου κ(αι) ζωαρχικής Tριάδος κατοικούντες εν τη ιερά μονή του Xι|λλιανταρίου …
Άγιον Όρος , Μ. Χιλανδαρίου
Λυτό έγγραφο
Βυζαντινά - Μεταβυζαντινά έγγραφα
Αρχεία