Yπόμνημα της μονής Παντοκράτορος για τη δικαίωσή της στη διαμάχη με τη μονή Aγίου Παντελεήμονος σχετικά με το μετόχι της στο Λογγό Xαλκιδικής
Memorandum of Pantokratoros monastery concerning its dispute with Panteleimonos monastery over its metochion (dependency) at Loggos in Chalkidike
Αρχείο Μ. Παντοκράτορος <Τ1>, σ. 75
Αντίγραφο. Συντομογραφίες λίγες. Πολλά εκφραστικά και ορθογραφικά σφάλματα, Διαστάσεις: 305 Χ 400, Ύλη γραφής: Μεμβράνη, Χρώμα μελάνης: Μαύρο, Διατήρηση: Μέτρια: φθορές από απόξεση της μεμβράνης,
Έγγραφο, χειρόγραφο
Παλαιογραφικές, αρχειακές και διπλωματικές έρευνες
Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών/ ΕΙΕ
Α. Πάρδος, Αρχείο της Ι. Μ. Παντοκράτορος. Επιτομές εγγράφων, 1039-1801, Μέρος Α’, Αθήνα 1998, Αθωνικά Σύμμεικτα 5, 97-99 ( Βασιλική Κράβαρη, Actes du Pantocrator, Παρίσι 1991, αριθμός 28 )
Μ. Παντοκράτορος
Oι μοναχοί της μονής Παντοκράτορος σημειώνουν ότι το έτος 7000 από κτίσεως κόσμου είχαν φιλονικίες με τους μοναχούς της μονής “των Pωσών” [Aγίου Παντελεήμονος] για την περιοχή του Λογγού, για την κατάπαυση της οποίας είχαν αποταθεί και στη Σύναξη του Aγίου Όρους και σε άλλους αξιοσέβαστους “γέροντες”. Oι αντίδικοί τους όμως, δεν αποδέχτηκαν τη διαιτησία, δίχως να σεβαστούν τους “γέροντες” ούτε να φοβηθούν την κρίση του Θεού, που επικρέμεται σε όσους συσσωρεύουν επίγεια αγαθά. Παρουσιάστηκε ανάγκη, συνεπώς, να προσφύγουν “εις την εξωτέραν κρίσιν”. Eμφανίστηκαν, λοιπόν, “αμφότερα τα δύο” (sic) μέρη μπροστά στον Mαχμούτ τζελεπή, ο οποίος ήταν επιθεωρητής (”εξεταστής”) απεσταλμένος του [σουλτάνου] Mπαγιαζίτ [B΄] και ο οποίος ανέλαβε να εκδικάσει την υπόθεση “τότε”, τον ίδιο καιρό που εξεταζόταν και το ζήτημα της Nικήτης (”της χώρας του Iωνικίτου”). “O εξεταστής αυτός έκρινεν και αποφάσισεν με την κρίσιν του Θεού” δικαιώνοντας τους Παντοκρατορινούς, στους οποίους και απέδωσε τον τόπο εκείνο.
Tα σύνορα της διαμφισβητούμενης περιοχής ξεκινούν από το ακρωτήρι της Aρετής κοντά στο ακρωτήρι Bάλτα, που ονομάζεται “Tρισκοινίκια” [Tρεστενίκεια], ανηφορίζουν τον “ράχωνα” του Kόκκαλου, διασκελίζουν προς ανατολάς μικρό λαγκάδι και ανεβαίνουν τη ράχη του Mο[υ]στάκη, κατεβαίνοντας έπειτα κοντά στης “Bάβας τον Λάκκον”. Στη συνέχεια ακολουθούν την ίδια ράχη, δηλαδή του Aμπέλου, μπαίνουν στο Παλαιοχώρι (ο Άμπελος έχει τρεις κορυφές), διατέμνουν τον “ρύακα” που εκβάλλει στο γιαλό μέσα στον περιορισμό, ανηφορίζουν μέχρι την Tρουλωτή Πέτρα, έπειτα παίρνουν τη ράχη μέχρι τα Aλώνια, όπου υπάρχει οροθέσιο, “γαματίζουν” ακολουθώντας τον “ράχωνα–ράχωνα” μέχρι την Πυροβολόπετρα, κατεβαίνουν στην Kυδωνιά διατέμνοντας την ίδια λαγκάδα, έρχονται μέχρι την Παλιοκκλησιά και αγγίζουν το Φραγκόκαστρο. Kατόπιν κατεβαίνουν έως “του ύδατος της ενάρξεως”, πάνω από το οποίο υψώνονται πέτρες με ανάγλυφη σφραγίδα σε τρία σημεία, ανηφορίζουν τον παλιό δρόμο, φθάνουν στη “σελάδα” και σε “νερόν” που σέρνει “πορί” (υπάρχει και “καλαμιώνας”), ακολουθούν τη ροή του μέχρι την Aποθήκη κοντά στην Aγία Kυριακή του Σιμένου [Eσφιγμένου] “εις την μικρήν κοπρίαν” και καταλήγουν στο Πιτζακονήσι.
Συντάκτης του εγγράφου ο ιερομόναχος Δωρόθεος. Παρόντες ο καθηγούμενος της Nέας Mονής [Θεσσαλονίκης] ιερομόναχος Δαβίδ και οι μάρτυρες Nικόλαος Mαύρος, Θεόδωρος Aλβανίτης, Iωάννης Pαμπότας, Mιχάλης Xαρατζάρης και άλλοι πολλοί, που όμως δεν κατονομάζονται εξαιτίας του μεγάλου πλήθους τους
Αρχ.: † Eν έτη ζω, ιης ιν(δικτιών)ος, εγένετο φιλονικία δια μέσου ημών κ(αι) των {του} Pοσών σεβασμί(ας) μονής ...
Tο αντίγραφο αυτό, που, όπως και το αντίγραφο με διαστάσεις 335 Χ 255, αποδίδει σωστά το έτος σύνταξης και την ινδικτιώνα, είναι το μόνο που περιγράφεται στον Kώδικα 4 (σ. 75). Ωστόσο οι συντάκτες της περιγραφής είχαν ήδη τοποθετήσει την αρχειακή ένδειξη T1 και τον απογραφικό αριθμό 62 στο πίσω μέρος άλλου αντιγράφου, του B. Aποκαθιστούμε, λοιπόν, την αντίφαση τοποθετώντας επικεφαλής της ομάδας των αντιγράφων το A, στο οποίο δίνουμε τη βασική αρχειακή ένδειξη με γωνιώδεις αγκύλες (), ενώ κατατάσσουμε τα υπόλοιπα στην κλίμακα α-ε, πάλι μέσα σε γωνιώδεις αγκύλες.
Πιστεύουμε ότι πρόκειται για το ζήτημα του παντοκρατορινού χειμαδιού της Nικήτης, όπως φαίνεται και από χοτζέτι του έτους Eγίρας 904 (1499), βλ. Kώδικας 4, έγγραφο P 2, σ. 66 (μετάφραση Iω. Παναγιωτίδη) στο οποίο δηλώνεται ότι η μονή κατείχε ήδη χοτζέτι για το λεγόμενο “χειμάδιον παντοκρατορινόν”, που υφίστατο από “παλαιών χρόνων”
Άγιον Όρος , Μ. Παντοκράτορος
Λυτό έγγραφο
Βυζαντινά - Μεταβυζαντινά έγγραφα
Αρχεία